Risto-Pekka Blom: Teemapuisto – Vastamainos
Kenen osallisuus?
Moni mainos vetoaa osallisuuden kaipuuseen. Mainoskuvan suorana tai epäsuorana viestinä voi olla, että ostamalla tietyn tuotteen pääset osalliseksi esimerkiksi ihanasta elämäntyylistä tai mukaan kivaan porukkaan. Muistele näkemiäsi mainoksia tai tutki mainoksia esimerkiksi sanomalehdessä, televisiossa tai sosiaalisessa mediassa. Pohdi, millainen mainoksen viesti on. Mitä mainos voisi sanoa lauseeksi muotoiltuna, esimerkiksi ”elämä on …, kun sinulla on…”, tai ”voit tehdä …, kun sinulta löytyy …”. Entä minkälaisia viestejä sosiaalisen median muihin kuviin voisi liittyä?
Blomin teoksen kertoja puhuu osittain parodisesti: hän käyttää esimerkiksi mainoksista tai itseapukirjallisuudesta tuttuja puhetapoja ja yhdistelee niitä omien sääntöjensä mukaan. Taustalla heiluu ostoskeskuksen maskotti. Mikä teoksen viesti voisi olla?
Vastamainokset voivat parodioida mainoksia. Usein niissä muokataan alkuperäisen mainoksen viesti kriittiseen tai ironiseen muotoon. Tee oma vastamainos kuvana tai videona! Ohjeita löydät täältä: https://toivoajatoimintaa.fi/vastamainonta/
Lisää tietoa Kenen osallisuus? –oppimateriaalista
Lisää tietoa teoksesta ja taiteilijasta
Teoksen ääniraidalla on viittauksia seksuaalisuuteen ja väkivaltaan.