Risto-Pekka Blom: Temapark – Antireklam
Vems delaktighet?
Många reklamer spelar på antydandet av delaktighet. Dess direkta eller indirekta budskap kan påstå att du genom att köpa en viss produkt får ta del i en underbar livsstil eller ett coolt och stiligt gäng. Tänk på reklamer du sett eller granska reklamer i dagstidningar och sociala medier eller på tv. Fundera hurdant reklamens budskap är. Hur skulle reklamen låta som en mening, exempelvis: ”Livet är… när du har…”, eller: ”När du har… kan du…”.
Och hurdana budskap kunde man förknippa med andra bilder i sociala medier?
Berättarens stil i Bloms verk är delvis parodierande: han använder till exempel reklamers och självhjälpslitteraturens sätt att tala och kombinerar dem enligt sina egna regler. Köpcentrets maskot fladdrar i bakgrunden. Vad kunde verkets budskap vara?
Antireklamer kan parodiera reklamer. Ofta gör man en kritisk eller ironisk variant av originalreklamen. Gör en egen antireklam med foto eller video! Instruktioner på finska hittas här: https://toivoajatoimintaa.fi/vastamainonta/
Läs mer om Vems delaktighet? –läromedlet
Läs mer om konstnären ock verket
Verkets ljudspår anspelar på sexualitet och våld.