Anssi Kasitonni: Svävarna – Diskussionsväckare
Vem berättar?
Ekorrungen, som är intresserad av rock, amerikanska bilar och av att skejta, vill inte fortsätta släktens flygekorretraditioner, utan hellre spela i eget band och träna vid skejtrampen. Fadern är inte nöjd med sonens beslut, fast någonting bra följer ändå till slut.
Konstnärens verk innehåller ofta referenser till hans egna erfarenheter och eget liv. Liitäjät kan därför också tolkas som ett självbiografiskt verk om företagarfamiljens son, som beslöt sig för att bli konstnär.
Diskussion om verket:
Det lönar sig att diskutera om verken med eleverna. Ni kan till exempel fundera över följande saker:
– Hurdan är ekorrungen, som är i huvudrollen?
– Filmen kan tolkas som självbiografisk. Konstnären berättar alltså om sin egen barndom. Vilka saker kan anses hänvisa till konstnärens egna upplevelser?
– Hurdana motkrafter har ekorrungen? (Till små barn kan man ställa frågorna: Vad vill ekorrungen? Vad vill hans pappa? Vad vill skogsmästaren?)
– Hurdana konflikter eller motgångar innehåller filmen och hur löser de sig?
– Vad händer i slutet av filmen? Varför går bilen baklänges?
– Slutar filmen lyckligt eller olyckligt?
– Vad vill man berätta med hjälp av historien? Vad är filmens budskap?
Nyckelord: diskussionsväckare, historieberättande, självbiografi