Sari Palosaari: Woolyworld

2004 | längd 01:02

Beskrivning av verket: I videon flyger man över en stad gjord av papiljotter. I verket blandas arkitektoniska miniatyrmodeller, monterbara leksaker, filmers stadsscenerier och science fiction-atmosfär.

Konstnären beskriver verkets tillkomst, arbetandet samt konsten som en del av inlärningsprocessen:

”Som konstnär kommer jag alltid tillbaka till tanken, att man med hjälp av ett objekt kan öppna hela världen. Genom att granska ett objekt kan man öppna tidens och platsens materiella och sociala dimensioner – mera behövs inte.”

Ta papiljotten, till exempel. Förutom att man lockar håret med den, är den också förknippad med produktionen av plast och modern formgivning. Papiljottens blomstringstid var efter krigen då massproduktionen av plast sattes igång; man började bygga den nya världen och ville glömma krigets fasa och allt slitande. Plast representerade framtiden. Papiljottens formspråk är modernistiskt, dens likhet med den moderna skyskrapans skal är överraskande. Papiljotten och skyskrapan hör till samma tidsperiod under vilken man började bygga det västerländska konsumtionssamhället och torka dammet som krigen lämnat efter sig. Man ville kliva in i den muntra framtiden. Papiljotten och skyskrapan är bilder av människans strävan till ett bekymmerfritt liv. Och då man ser på dem i dag? Båda har fått sig en stöt: det moderna konsumtionssamhället som de hjälpt bygga är i seriös kris, fabrikerna kan inte längre fortsätta spotta ut papiljotter och skyskrapan har förlorat sitt statusvärde. Det finns ännu flere synvinklar man kunde granska papiljotterna ur, som till exempel materialets ursprung och återvinning, kvinnans ställning utgående från papiljotter osv.”