TEOS: Azar Saiyar – Primus Tempus

2014 | kesto 05:17

Kuvaus teoksesta

Televisiomainosten uudelleen järjestellyt palaset synnyttävät alkuperäisestä mainosmateriaalista erillisen illuusion. Kuvien lumoavuus ja vetovoimaisuus ovat edelleen läsnä – mutta ilman suoraa yhteyttä tuotteeseen. Kuvien tulkinta-avaruus hämärtyy, laajenee ja hämmentää.

Tietoja taiteilijasta

Azar Saiyar on Helsingissä asuva ja työskentelevä elokuvantekijä ja mediataitelilija. Toistuvia teemoja Saiyarin taiteellisessa työssä ovat kysymykset identiteetistä ja sen rajoista sekä ihmisen mahdollisuuksista vaikuttaa omaan elämäänsä ja elinympäristöönsä.

 

Teoksen teemat

Mainonnalla pyritään myymään tuotteita ja palveluita. Mainoksella on usein tarkoin valittu kohderyhmä. Uudet digitaaliset alustat tarjoavat markkinoijille mahdollisuuden tehdä kohdennetumpaa mainontaa kuin koskaan aiemmin.

Jaamme tietokoneiden, tablettien, älypuhelinten ja niissä käyttämiemme sovellusten kautta jatkuvasti käyttäjätietoa ulkopuolisille tahoille. Tieto siitä, mitä linkkiä klikkaamme, mitä ostamme, mitä katsomme tai kuuntelemme, ketä alamme seurata, kenen postauksesta tykkäämme ja missä liikumme, auttaa markkinoijia kohdentamaan mainoksia juuri sinulle. Internet-selaimet tuntuvat taianomaisesti tarjoavan kohdennettuja hakutuloksia, ja sosiaalisen median syötteeseen ilmestyy juuri määrättyihin tuotteisiin liittyviä postauksia.

Uudet digitaaliset kanavat ovat myös mahdollistaneet uudenlaisen mielikuva- ja vertaismarkkinoinnin erityisesti sosiaalisen median ja videobloggauksen kanavien avulla.